“Nieuw circulatieplan deelt Gentse wijken op in winnaars en verliezers”
Foto: iStock.

“Nieuw circulatieplan deelt Gentse wijken op in winnaars en verliezers”

Het nieuwe circulatieplan is “niet verteerbaar”, volgens het Vlaams Belang. Het eerste circulatieplan heeft al genoeg schade opgeleverd aan de mobiliteit en de middenstand binnen Gent, klinkt het. “Dit nieuwe circulatieplan zal deze situatie alleen maar verergeren en lijkt meer een anti-autoplan dat de wijken opdeelt in winnaars en verliezers, dan wat anders. Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat de paars-groene coalitie van burgemeester Mathias De Clercq heeft geopteerd voor extra knips, terwijl de burgemeester net verkozen is met beloftes van minder knips!”

Het nieuwe circulatieplan voor de wijken Gentbrugge, Sint-Amandsberg en Dampoort werd maandag ter stemming voorgelegd aan de Gentse gemeenteraad. Het Vlaams Belang heeft zich van in het begin hevig verzet tegen dit plan dat nieuwe knips doorvoert en stemde dan ook consequent tegen. De meerderheidspartijen Open Vld, Groen, Vooruit en CD&V keurden het plan echter goed.

Daarmee negeerde de meerderheid het protest vanuit de verschillende wijken én vanuit de buurgemeente Destelbergen. Bovendien breekt burgemeester De Clercq flagrant zijn verkiezingsbelofte dat er in Gent geen bijkomende knips zouden komen, integendeel zelfs: De Clercq beloofde dat de knips aan de Brugse Poort en het Rabot zouden verdwijnen. Opnieuw buigt burgemeester De Clercq (Open Vld) gewillig het hoofd voor schepen Watteeuw (Groen).

Het drastische plan zal vermoedelijk pas in het najaar van 2022 ingevoerd worden van zodra de werken aan de Dampoort-rotonde afgerond zijn. Al lijkt dit toch eerder 2023 te zullen worden. Na hevig protest van de buurtbewoners werd Gentbruggebrug dan toch niet geknipt. De knip tussen de Emanuel Hielstraat, de Sint-Simonstraat en Gentbruggekouter blijft wel overeind, net als de knip aan het Hartplein.

“Dit circulatieplan lijkt meer op een ‘anti-autoplan’ dan wat anders”

Niettemin blijft het nieuwe plan vol pijnpunten. Raadslid Gabi De Boever (Vlaams Belang) vroeg zich daar maandag bij af “of het verkeer niet gewoon van het ene naar het andere punt wordt verplaatst. Dit circulatieplan lijkt meer op een ‘anti-autoplan’ dat de wijken opdeelt in winnaars en verliezers!”

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) beloofde het circulatieplan na 6 maanden te evalueren en eventueel aan te passen. Verder leek hij niet uit te sluiten dat het plan op sommige punten mogelijk nog verder zal gaan.

“De Gentenaar is dus gewaarschuwd”, besluit Vlaams Belang-fractieleider Johan Deckmyn. “Het Vlaams Belang heeft zich evenwel altijd verzet tegen de knips aan het Rabot en de Brugse Poort en het circulatieplan tout court. Mathias De Clercq (Open Vld) heeft daarentegen niet alleen zijn kiesbeloftes schaamteloos naast zich neergelegd, maar komt nu zelfs met twee nieuwe knips op de proppen. Dit gaan we niet zomaar laten voorbijgaan, daar mogen onze kiezers én de meerderheid van uitgaan.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...