‘Via netwerksites kunnen mensen je leren kennen’

Oost-Vlaamse kandidaten zoeken massaal hun heil in nieuwe media

Op flyers krijgen ze het niet allemaal in één keer gezegd en in de traditionele media worden hun uiteenzettingen vaak samengevat in één quote. Daarom nemen veel kandidaten voor de Vlaamse verkiezingen het heft in eigen handen: een website, een blog, een Facebook-account, filmpjes op You Tube: de kandidaten voor het Vlaams Parlement gaan massaal digitaal.

‘De afgelopen drie maanden heb ik 75 aanvragen geweigerd. Een keertje omdat het iemand van het Vlaams Belang was’ Sam Van de Putte

Wereldwijd kent Facebook 200 miljoen gebruikers; het is dan ook logisch dat de meeste Oost-Vlaamse kandidaten voor het Vlaams Parlement een account hebben op deze sociale netwerksite. Sam Van de Putte, vierde opvolger op de SP.A-lijst, telt meer dan 2.100 vrienden op Facebook. In zijn eigen partij wordt hij om die reden weleens de Facebook-slet genoemd. ‘Wat niet wil zeggen dat ik iedereen aanvaard die mijn vriend wil worden. De afgelopen drie maanden heb ik 75 aanvragen geweigerd. Gewoon omdat ik die mensen niet ken en ook een keertje omdat het iemand van het Vlaams Belang was. Die heeft het geen twee keer gevraagd.’ Van de Putte geeft toe dat hij Facebook onder meer voor electorale doeleinden gebruikt. ‘Wanneer je iets organiseert of mensen op de hoogte brengt, kan dat op een heel gebruiksvriendelijke manier via Facebook’, zegt hij.

Behalve Facebook zijn er ook een aantal kandidaten actief op Netlog, maar niet zo veel en dat komt omdat de gebruikers van Netlog doorgaans jonger zijn en vaak niet kiesgerechtigd. Dan is een eigen webstek, al dan niet met een bijhorende blog, een sterkere optie. Rudi De Kerpel is eerste opvolger voor Lijst Dedecker en pakt het slim aan. Zijn site is niet alleen bereikbaar via www.dekerpel.com maar ook via de suggestie www.ikstemrudi.be. ‘Mijn website geeft me de mogelijkheid om boodschappen te verspreiden waar de traditionele media minder interesse voor hebben’, zegt hij. ‘Het voordeel is dat ik het helemaal zelf beheer en dat ik van niemand afhankelijk ben.’

Een gelijkaardig trucje van de foor zien we bij Johan Deckmyn, derde kandidaat voor Vlaams Belang. Hij heeft de domeinnaam www.stemjohan.be laten registreren. ‘Gelukkig was ik eerst met die domeinnaam en waren Johan Vande Lanotte of Johan Verstreken me niet voor’, zegt hij. Deckmyn maakt gebruik van alle digitale communicatiekanalen, onder meer ook You Tube. ‘Samen met collega Wim Van Dijck die in Vlaams-Brabant opkomt, maak ik komische filmpjes waar toch een boodschap in zit.’ In een van de eerste filmpjes speelt het duo een mopje van Carl Dacaluwé (CD&V) na, een mopje dat hen ideologisch goed uitkomt. Wat is de gelijkenis tussen de Tour de France en de gevangenis van Dendermonde? Antwoord: er zit zelden een Belg in een ontsnapping.

Dat You Tube een kanaal is waarmee je in het oog springt, heeft CD&V-kandidate Lieselot Bleyenberg inmiddels al bewezen. Zij stelt zich voor als ‘De vrouw van Melle’ en startte in april haar campagne met een frivole sketch met de alom bekende ‘Man van Melle’. ‘Zo’n filmpje leek me leuk om de nieuwe site voor te stellen’, aldus Lieselot. Het filmpje werkt: een paar duizend surfers hebben het inmiddels al bekeken.

Een bijzondere vermelding tenslotte verdient Peter Dedecker, zevende opvolger bij N-VA. Deze burgerlijk ingenieur in de computerwetenschappen bouwde zijn eigen blog waar dagelijks 300 tot 400 unieke bezoekers langskomen. In de plaats van You Tube gebruikt hij Vimeo waarop hij ook video’s in hoge definitie kan uploaden. ‘Natuurlijk maak ik ook gebruik van affiches en flyers, maar via een blog kunnen mensen je echt leren kennen: wie is die kandidaat? Is dat een kandidaat met een eigen mening of volgt hij slaafs de partijlijn. Daar is het me om te doen.’ (mac)
www.dekerpel.com
www.stemjohan.be

Het Nieuwsblad /  Meetjesland – Leiestreek Vlaamse Ardennen – Gentse Rand Aan Gent gebonden Waasland Dender 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...