Trampalen op Sint-Michielshelling?

Hoe zal de mooie Sint-Michielsbrug er uitzien als er ooit een tram over zal rijden? Komen er dan palen op de brug voor de bovenleiding van de tram? “Niks om je zorgen over te maken”, zegt de stad. “Die tram komt er de eerste acht jaar niet.” Maar de aanzet tot de sporen is er wel al.

De werken van De Lijn kunnen niet altijd op veel bijval rekenen in de stad. Goed een jaar geleden was er heel wat verontwaardiging over het soort palen dat toen op de Groentenmarkt werd neergepoot. Het ging om ‘poetrels’ , zei onder meer Matthieu Dierckx (CD&V) toen, ijzeren dwarsbalken om in de bouw te gebruiken. En de zorgen over wat De Lijn nog meer van plan is, blijven aanwezig. Zo vroeg Kristina Colen (VB) tijdens de gemeenteraad naar de bedoeling van de tramsporen die al op de Sint-Michielshelling liggen, maar plots stoppen. “Zal daar een tram over rijden? Zullen op de brug dan ook zo’n lelijke palen komen te staan? Want dat is een van de meest idyllische plekken van de stad, de brug maakt deel uit van de site Gras- en Korenlei en is een populaire plaats om de drie torens te fotograferen.”

Technologie

Maar volgens schepen van Openbare Werken Martine De Regge hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken over de toekomst van de brug. Op korte termijn toch nog niet. “De Lijn moet de studie over het ‘vertrammen’ van Lijn 3 nog opstarten”, suste ze. “We zouden liever hebben dat ze eerst het verlengen van lijn 2 via het UZ bestuderen, en ze moeten ook nog het tracé van tram 4 verleggen aan Dok Noord en Dok Zuid. Dus de aanleg van een boventractienet – kabels dus – op de brug is nog lang niet aan de orde. Dat zal ten vroegste over een jaar of acht gebeuren. En wie weet waar we dan al staan met de technologie. Misschien rijdt er dan een ander soort tram? We moeten de studie afwachten.”

In elk geval zal het niet evident zijn om op een locatie als de Sint-Michielshelling ‘zomaar’ palen in te planten. Monumentenzorg waakt immers over de stad. “Maar niet zo lang geleden reed er wel een trolleybus over de brug, en die had ook bekabeling in de lucht”, zegt De Regge. “Toen is er ook een oplossing gevonden om dat ‘deftig’ te doen. Maatwerk zal zeker nodig zijn.”

Als het ooit zover komt natuurlijk, want de aanzet tot de sporen ligt er wel al, beneden aan de helling, kant Korenmarkt, maar waar de tram daarna heen moet is nog niet duidelijk. Om de voorziene bocht naar rechts te maken na de brug zouden immers twee beschermde huizen moeten sneuvelen. Ook iets waar monumentenzorg niet zomaar akkoord mee zal gaan.
Het Laatste Nieuws, Gent-Wetteren-Lochristi

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...