Tramlijn en eindhalte MOSCOU

Mondelinge vraag voor de commisssie Openbare Werken – december 2017 door Wis Versyp.

Recent werd plots  beslist dat tramlijn 4 niet meer zal doorrijden tot het eindstation Moscou. Vanaf het Ledebergplein volgt de tram nu een route via de Hovenierstraat tot aan de stelplaats aan de Brusselsesteenweg. Daar is het nieuwe eindstation.

Wij sluiten ons volledig aan bij de vraag van de Reizigersbond om daar geen eindstation van te maken, maar de tram, tot aan het einde van de werken,  te laten doorrijden tot aan de Braemkasteelstraat. Op dit traject werden 2 haltes afgeschaft, tot ongenoegen van de vele omwonenden. Tramlijn 4 kan dit hiaat nu probleemloos invullen, nu ook de pendelbus stopgezet wordt! De Lijn mag tegenover Gentbrugge best wel enige goodwill laten zien, gezien de faciliteiten die ze er krijgen. Ze hebben er hun kantoren, hun stelplaats, en beschikken bovendien over heel wat ruimte onder het viaduct om als stelplaats te gebruiken. Ruimte die zeer goed bruikbaar zou zijn als uitbreiding voor de nu te krappe P+R.

Nu er geen tram meer komt tot aan Moscou, wordt er op de naastliggende parking ook heel wat minder geparkeerd. Dit is het ideale moment om een studie  te maken naar de mogelijkheid van een eventuele uitbreiding. Deze parking  is van bij het begin al veel te klein, en van ’s morgens al heel vroeg volzet. Parkeren in de buurt is niet evident.

Wis Versyp vroeg dan ook in de desbetreffende zitting :

  • Zal het stadsbestuur bij De Lijn aandringen om tramlijn 4 door te trekken tot aan de Braemkasteelstraat, ter vervanging van de afgeschafte haltes?
  • Is het stadsbestuur bereid om van deze gelegenheid gebruik te maken om samen met De Lijn te zoeken naar de mogelijkheid tot uitbreiding van de parkeergelegenheid bij deze eindhalte.?

Wij wachten op een antwoord. 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...