Stadsbestuur roomt geld af van het openbaar vervoer

300.000 euro voor de stadskas door belasting op reclame op bussen en trams. Vanaf dit jaar zijn bussen en trams niet langer vrijgesteld van de stedelijke belasting op reclame. Dit betekent dat de Stad Gent in de begroting van 2006 een rond bedrag van 300 000 euro meer kan inschrijven bij de ontvangsten.

Reclame op bussen en trams is niet altijd even mooi en soms zelfs hinderlijk voor de passagiers. Een voordeel heeft het wel: het geld dat De Lijn verdient aan reclame moet ze niet bij de staat of uit de verkoop van kaartjes halen.

Het lijkt vanzelfsprekend dat een stadsbestuur, dat haar steun voor het openbaar vervoer van de daken schreeuwt, geen geld zou halen bij datzelfde openbaar vervoer. De waarheid is anders. Geld voor de stadskas blijkt nog belangrijker te zijn dan geld voor openbaar vervoer. Vanaf nu mag ook "De Lijn" een duit in de stadskas storten.

Hierdoor verdient de stad bijna het dubbele terug van wat ze aan De Lijn betaalt voor de gratis pasjes voor kinderen tot twaalf jaar. In de gemeenteraad heeft enkel het Vlaams Belang deze schijnheiligheid aangeklaagd. De andere partijen zwegen gegeneerd of verschuilden zich achter het feit dat De Lijn in zee gaat met een private partner om de reclame te organiseren.

Voor vele partijen moet de belasting op “mobiele reclame” zo hoog mogelijk zijn om de rondrijdende reclamewagentjes uit de stad te houden. Het is dan ook onbegrijpelijk dat De Lijn niet wordt vrijgesteld van deze belasting. Feit blijft dat vanaf dit jaar het stadsbestuur een graantje meepikt van geld dat eigenlijk bestemd was voor een beter openbaar vervoer. Iets om over na te denken wanneer de prijs van een tramkaartje weer stijgt of wanneer politici weer de mond vol hebben over hoe belangrijk het openbaar vervoer wel is.

Kristina Colen

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...