Schepen Karin Temmerman wil parkeersysteem ten vroegste volgend jaar aanpassen

‘Nu al systeem overboord gooien is onverantwoord’

Ten vroegste in januari wil schepen Karin Temmerman (SP.A) het nieuwe parkeersysteem wat bijsturen. ‘Ik heb begrip voor de problemen die handelaars nu ondervinden, maar het zou onverantwoord zijn om nu al de nieuwe regeling overboord te gooien: er zijn ook positieve effecten.’

De nieuwe parkeerregeling die begin oktober is ingevoerd, verhit de gemoederen: na de boze reacties van een aantal handelaars kreeg schepen van Mobiliteit Temmerman gisteren tijdens de gemeenteraad maar liefst vier interpellaties over de kwestie te verwerken. Zowel Resul Tapmaz (SP.A), Catharina Segers (Open VLD), Paul Goossens (CD&V) als Kristina Colen (Vlaams Belang) vroegen onder meer aandacht voor de mensen die nu tien euro moeten betalen om hun auto een dag lang in het stadscentrum te parkeren. Met name handelaars en werknemers die met hun auto naar het centrum moeten komen, voelen zich de dupe.

Toch zijn die mensen in Gent beter af dan in de meeste andere steden, stelde Temmerman. ‘Wij hébben tenminste nog een langparkeertarief in ons centrum. In Antwerpen kan je maximum drie uur parkeren en dat kost dan 7,5euro – dus 22,5euro voor wie negen uur blijft staan. In Brugge kan je hoogstens twee uur parkeren, in Hasselt zelfs maar één.’

Daarnaast relativeerde Temmerman ook de impact. ‘Vóór 1oktober bestond dat langparkeertarief van tien euro óók al in het centrum, alleen had dat centrum toen slechts 1.776 plaatsen en hebben we de zone nu uitgebreid, zodat er 4.124 plaatsen in vallen. Maar voor 1oktober hoorde je daar helemaal geen klachten over.’

De schepen wees er ten slotte ook op dat – naast de vele klachtenbrieven – ze nu ook al veel steunbetuigingen krijgt van centrumbewoners die eindelijk opnieuw plaats vinden voor hun auto. ‘De nieuwe parkeertarieven hebben dus zeker ook effecten die we wél willen. In de ondergrondse parkeergarages van de stad merken we dat er tientallen nieuwe abonnementsaanvragen binnenlopen.’

Daarom wil de schepen geen overhaaste maatregelen nemen, zei ze gisteravond. ‘Het zou onverstandig zijn om, op basis van een aantal reacties, al na drie weken te riskeren ook de positieve effecten overboord te gooien. Ik heb uiteraard begrip voor de problemen en wil zeker onderzoeken of we een antwoord kunnen bieden. Maar ik wil dat doen op basis van een grondige analyse van de klachten, over een redelijke termijn.

De schepen beloofde om tegen januari met die analyse en eventuele oplossingen naar de gemeenteraad te komen.(tod)
Het Nieuwsblad, regio Gent



Nieuwe parkeertarieven blijven

U hebt zelf een firmawagen met chauffeur en gratis parkeerplaats, maar anderen hebben minder geluk Paul Goossens (CD&V)

De nieuwe parkeertarieven blijven zeker al tot januari voor iedereen gelden. Dat antwoordde schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (sp.a) tijdens de jongste gemeenteraad, nadat ze vijf keer over de materie geïnterpelleerd werd. «We gaan de klachten analyseren en tegen de gemeenteraad van januari een oplossing voorstellen», zegt de schepen.

Maar liefst vijf raadsleden interpelleerden schepen Temmerman dinsdagavond laat over de nieuwe, verhoogde parkeertarieven, die vooral handelaars en werknemers de kast opjagen. Resul Tapmaz – net als Temmerman bij sp.a – hield het braaf. Hij vroeg de schepen of er toch iets kon worden gedaan voor de handelaars. Catharina Segers van coalitiepartner Open Vld stelde het iets scherper: «De centrumbewoners zijn misschien tevreden, maar er is een keerzijde. U hebt het evenwicht tussen bewoners en werknemers verstoord. Wie hier komt om den brode, mag niet gestraft worden.»

Kristina Colen (VB) lanceerde concrete voorstellen, zoals een abonnement voor werknemers en handelaars die noodgedwongen met de wagen de stad in moeten, en er de hele dag blijven. Paul Goossens van CD&V kwam het scherpst uit de hoek. «U hebt zelf een firmawagen met chauffeur, mevrouw de schepen, én een gratis parkeerplaats op het Braunplein, net naast het stadhuis», sneerde hij. «Maar anderen hebben minder geluk. Tien euro om een dag te parkeren is veel geld, de werknemers verliezen daardoor aan koopkracht. Schaf deze asociale tarieven af, en laat de redelijkheid zegevieren», zei hij. Filip Watteeuw (Groen!) vond dan weer dat de stad geen fundamentele keuzes voor duurzame mobiliteit durft te maken en dat de schepen met haar beleid het ‘park & ride’-systeem zelf ondergraaft.

Positieve effecten

Maar schepen Temmerman is – voorlopig – niet van plan om te buigen. «De tarieven zijn niet meer aangepast sinds 2001 én we zijn de enige stad met een langparkeertarief», stelt ze. «Bovendien zijn de effecten nu al te zien: de parkeerdruk neemt af, er zijn meer parkeerabonnementen verkocht en de jongste week horen we ook positieve reacties. Maar ik begrijp dat niet iedereen in de parkings kan staan. We zullen de klachten analyseren en op basis daarvan zoeken naar oplossingen die passen binnen ons parkeerbeleid. We zullen tegen de gemeenteraad van januari een aanpassing voorstellen.»

Intussen is de groep ‘Parkeerbedrijf = Zakkenvullers’ op Facebook aangegroeid tot 875, onder wie heel wat centrumbewoners.

De huidige parkeertarieven blijven gelden en wie geen ticket neemt, riskeert een fikse boete. (VDS)
Het Laatste Nieuws, Gent-Wetteren-Lochristi, 23-10-2008.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...