Met de vleugelboot naar het werk

Desnoods jetfoil om mensen naar hun werk te brengen

De stad Gent bestudeert hoe ze zelf voor openbaar vervoer kan zorgen van en naar de haven. “We rekenden jarenlang op een spoorverbinding door de NMBS maar die zijn op de lange baan geschoven”, zegt havenschepen Christophe Peeters. Naast een tramlijn en een shuttledienst bekijkt de stad ook of het mogelijk is een ‘vleugelboot’ in te zetten op het kanaal Gent-Terneuzen.

“In de Gentse haven werken meer dan 30.000 mensen. Ik denk dat er waar ook ter wereld weinig dergelijke concentraties van jobs zijn met zo’n slechte bereikbaarheid via het openbaar vervoer. Er zijn zelfs nog 1.400 niet-ingevulde jobs en daar kan een betere bereikbaarheid beterschap in brengen. Voor de NMBS was het eigenlijk een buitenkans om er een extra spoorlijn aan te leggen. In principe zouden ruim 13.000 mensen daarvan gebruik kunnen maken. Bij de NMBS doken er echter voortdurend problemen op. Het is te moeilijk, het is niet veilig, er is geen geld, er is geen personeel, er zijn geen middelen. Het was altijd iets”, aldus schepen Peeters op een vraag van Johan Deckmyn (VB).

De stad lobbyde drie jaar lang bij de NMBS zonder resultaat. “Ik heb recent zelfs een topman van de NMBS persoonlijk aangeschreven om werk te maken van die spoorlijn en heb geen enkele reactie gekregen”, zegt burgemeester Termont.

Idee

“We bekijken nu hoe we zelf openbaar vervoer kunnen regelen”, zegt Peeters. “We denken dan bijvoorbeeld aan een lightrail. Die houdt het midden tussen een tram en een trein. Daarvoor moeten we wel wachten tot de spoorwegen geprivatiseerd zijn. Ook een shuttledienst door MaxMobiel behoort tot de mogelijkheden.”

“Een goed voorstel kwam van mijn collega Jaap Bos, wethouder in Terneuzen”, zegt Peeters. “Hij vroeg ons te bekijken of we een vleugelboot konden inleggen tussen Terneuzen en Gent. Die zou dan haltes kunnen hebben bij de grootste bedrijven in de haven. Zo’n gek idee is dat niet. In principe is er plaats genoeg op het kanaal Gent-Terneuzen. We moeten wel eens bekijken welke regels er gelden qua snelheid op het water en of het financieel haalbaar is.”

Een vleugelboot of draagvleugelboot een snelle motorboot die onder de romp voorzien is van draagvleugels, vanaf een snelheid van 40 km/u komt de boot uit het water, gedragen door de vleugels waardoor hij weinig wrijving ondergaat en bijzonder snel kan gaan. Topsnelheden liggen om en bij de 90 km/u. Aangezien Gent en Terneuzen maar 40 kilometer van mekaar liggen moet die bootverbinding dus mogelijk zijn.
Het Laatste Nieuws, Gent-Wetteren-Lochristi

——————————

Desnoods jetfoil om mensen naar hun werk te brengen

Ook politiek groeit er steeds meer protest tegen het gebrek aan openbaar vervoer in de Gentse haven. ‘Dit kan geen jaren meer aanslepen’, vindt Havenschepen Christophe Peeters (Open VLD). ‘Vandaag zijn er vacatures die niet ingevuld raken omdat kandidaten niet in de haven geraken.’

Op voorstel van gemeenteraadslid Johan Deckmyn (Vlaams Belang) keurde de gemeenteraad dinsdagavond een motie goed waarin de NMBS veroordeeld wordt voor de weigering om een passagierstreinverbinding te organiseren in de Gentse haven.

‘Als de NMBS zijn job niet doet, dan moeten we zelf maar een oplossing zoeken’, zegt Christophe Peeters fel. ‘Ten laatste volgend jaar starten we een haalbaarheidsstudie die moet nagaan op welke manier we werknemers naar de haven kunnen brengen. Na de liberalisering van het spoor kunnen we desnoods andere maatschappijen aanspreken om treinen in te zetten tussen Gent-Dampoort en ArcelorMittal. Maar er zijn nog andere mogelijkheden. We kunnen met bussen werken via Max Mobiel of met boten. Het is misschien een zot idee, maar waarom zouden we geen jetfoil (een draagvleugelboo) inzetten om mensen naar hun werk te brengen.’

In de haven zijn vandaag rechtstreeks en onrechtstreeks 70.000 mensen tewerkgesteld. Het gebrek aan openbaar vervoer zal volgens de schepen steeds meer wegen op de Gentse economie. ‘Met de invulling van onder meer het Kluizendok en Rieme Noord mogen we ons de komende jaren aan heel wat extra verkeer op de R4 verwachten. Als we geen auto’s van de weg halen door meer openbaar vervoer aan te bieden, dreigt een verkeersinfarct. Op de jongste jobbeurs van de Gentse haven waren er maar liefst 1.400 vacatures. Het is niet leuk om vast te stellen dat een deel daarvan iet ingevuld geraakt omdat kandidaten gewoonweg niet in de haven geraken.’ (DIH)
Het Nieuwsblad, aan Gent gebonden

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...