Commissie Mobiliteit

Vraag gesteld voor de commissie openbare werken van november 2015 aan schepen Watteeuw

De invoering van het mobiliteitsplan werd uitgesteld tot 3 april 2017. Dat is een beslissing van het schepencollege. Het was schepen De Clercq die verklaarde dat het schepencollege dit besliste omdat de randvoorwaarden om dit mobiliteitsplan vlot te kunnen invoeren onvoldoende aanwezig zijn…

Dat is nu juist hét argument waarop door onze partij tijdens de besprekingen van het mobiliteitsplan voortdurend gehamerd werd. U zelf verklaart in de pers dat dit uitstel eigenlijk niet echt nodig was, maar dat het geen goed idee was om ingrijpende veranderingen door te voeren in september, bij slecht weer en korte dagen. En u hoopt ook dat de Gentenaars, door deze extra tijd, zich gemakkelijker met het plan zullen verzoenen…iets waaraan ik zeer sterk twijfel!

Blijkbaar kent u de Gentenaars niet goed! Welke werken zullen nu prioritair uitgevoerd worden om in april 2017 wél aan de randvoorwaarden om het plan te kunnen invoeren te voldoen? De doorstroming op de R4O zal worden verbeterd. Welke maatregelen zullen daartoe genomen worden? De groene golf is er wellicht al 1 van, maar op die R40 liggen veel en moeilijke knelpunten, en het verkeer loopt er nu al absoluut niet vlot. Er zal voorzien worden in P&R. Welke bijkomende P&R zullen tegen het invoeren van het mobiliteitsplan gebruiksklaar zijn, of welke bestaande P&R’s zullen aangepast of uitgebreid worden? De schepen gaf een lang maar onduidelijk antwoord, geen echt antwoord op de gestelde vragen. Het was nog te vroeg om in detail te kunnen antwoorden was zijn argument.

Toch sprak hij over de herinrichting van zowel de St.-Lievenspoort als de Dampoort “dat ziet er veelbelovend uit”….Hij weet dus wél al details, maar wil ze gewoon niet kenbaar maken. Het circulatieplan, het “rode bollenplan”, zal waarschijnlijk in februari voor de gemeenteraad gebracht worden. We blijven alert!

Wis Versyp gemeenteraadslid

Bijlage 1

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...