Burgerinitiatief buurt Charles de Kerchovelaan haalt het niet

Parkje stadsring verdwijnt deels

De Alpentuin op de Charles de Kerchovelaan in Gent verdwijnt deels en maakt plaats voor een extra rijstrook. Het burgerinitiatief om de tuin op de stadsring te behouden, heeft het in de gemeenteraad niet gehaald. Het buurtcomité stelde een alternatief voor, maar tevergeefs. Wel wil de stad nog met het comité overleggen hoe het nieuwe parkje er zal uitzien, op het middenstuk dat nog zal overblijven.

In de plannen van de stad Gent komt er aan het kruispunt van de Kortrijksesteenweg en de Charles de Kerchovelaan een speciale regeling, die de tram voorrang geeft om de Charles de Kerchovelaan over te steken. Bovendien komt er een nieuw systeem met verkeerslichten dat het verkeer belet de Kortrijksepoortstraat richting centrum in te rijden, als er al een file staat in de Nederkouter. Alle verkeer moet dan de ring verder volgen.

Om dat alles vlot te laten verlopen, wil de stad de invoegstrook richting Nederkouter verlengen voor het verkeer dat van de Martelaarslaan komt. Die strook zou 140 meter lang worden. Voor het verkeer dat van de Heuvelpoort komt, wil de stad een extra rijstrook aanleggen van 70 meter lang en 3,15 meter. Daarvoor moet dus een deel van de Alpentuin op de Charles de Kerchovelaan verdwijnen. Die is nu zo’n 12 meter breed.

Betoog

Dat laatste wilde Mattijs Van Damme, de woordvoerder van het comité, met zijn betoog tijdens de gemeenteraad van maandagavond voorkomen. Met slides en foto’s toonde hij de huidige situatie en de toekomstplannen van de stad. “Het nieuwe ontwerp is zielloos en zal er uitzien als een straat die evengoed in Holland zou kunnen liggen”, zei hij. “Hoeveel moet onze toch residentiële wijk nog inleveren voor de pendelaars? Want het zijn volgens een mobiliteitsstudie van de stad niet de Gentenaars die de files veroorzaken, maar die pendelaars.”

Het comité is niet gekant tegen het principe om de trams voorrang te geven. “Waarom wordt dit systeem niet eerst getest? Dan kan de Alpentuin, een stukje cultureel historisch erfgoed misschien bewaard blijven”, stelde het comité voor.

“Eén uur toeritdosering – zoals het voorrangsysteem voor de trams genoemd wordt – veroorzaakt op de huidige ring een file van 3,3 kilometer. Dan zouden er files staan tot aan de Heuvelpoort”, toonde schepen Karin Temmerman met haar eigen slides en foto’s. “Het is met spijt in het hart, maar daarom moet dat parkje deels verwijderen.”

Spandoeken

De oppositiepartijen vielen het burgerinitiatief bij. Vera Dua (Groen!), Kristina Colen (VB) en Matthieu Dierckx (CD&V) verweten de stad een gebrek aan visie en vroegen het voorstel minstens te overwegen. De meerderheid verwierp daarna het voorstel.

Gisteravond trokken de leden van het comité naar het parkje om er grote spandoeken te hangen. “Natuurlijk zijn we teleurgesteld”, zegt Mattijs Van Damme. “Maar we konden ons gedacht zeggen en er is democratisch gedebatteerd. Schepen Balthazar heeft ons inspraak beloofd in de aanleg van het nieuwe parkje. Hopelijk kunnen we daar nog een en ander redden.”
Het Laatste Nieuws / Gent-Wetteren-Lochristi

Bestuurslid

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...