B401 viaduct in Gent komende jaren gesaneerd

Viaduct Zuidpark dringend aan herstelling toe
Viaduct Zuid moet gesaneerd worden


De B401, het verbindingsviaduct van de E17 tot Gent-Zuid, zal “één van de komende jaren” worden gesaneerd. Dat antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op een parlementaire vraag van Johan Deckmyn (Vlaams Belang). Bij het Agentschap Wegen en Verkeer is lokale betonschade gekend en die wordt in 2012 verder onderzocht en opgevolgd.

“In eerste instantie zal de bovenbouw worden vernieuwd en waterdicht gemaakt”, aldus Crevits. “In een volgende stap kan de aanwezige betonschade, onderaan zichtbaar, worden hersteld.” De grootste pijnpunten aan het viaduct zijn volgens de minister de defecte brugdekvoegen, de gebrekkige waterafvoer die de betonschade aan de onderzijde veroorzaakt en de schade aan de uitkragingen door waterinsijpeling langs de arduinen deksteen en het dienstpad.”

Deckmyn zal de minister bijkomende vragen stellen. “Ik vind dit nogal een mager antwoord”, aldus Deckmyn. “Enerzijds zegt Crevits dat de situatie relatief ernstig is, anderzijds zegt ze dat de problemen maar “één van de komende jaren” zal worden aangepakt. Ik zal vragen waarom het zo lang moet duren en of het een kwestie van prioriteit is of van financiën.”

Open Vld-lijsttrekker Mathias De Clercq stelt in zijn boek “Dromen van Gent” voor om de fly-over te vervangen door een tunnel. Maar dat vindt Deckmyn “quatsch”. “Het voorstel is niet meer dan een luchtballon. Open Vld profileert zich als een verstandige bestuurder van de stad, maar weet perfect dat een dergelijke oplossing veel te veel geld kost.” LRT/
Belga

—————–

Viaduct Zuidpark dringend aan herstelling toe

De B401, de brug die een afrit van de autosnelweg naar Gent-centrum is, verkeert in slechte staat. Eind november is er een controle uitgevoerd, en daarbij werd betonschade vastgesteld. De situatie wordt verder opgevolgd, en één van de komende jaren zal de brug grondig gesaneerd worden.

De B401 is in slechte staat. Iedereen die de op- of afrit Gent-centrum aan de E40 neemt, weet dat. De brugdekvoegen zijn niet in orde, en onderaan de brug zijn hier en daar zelfs uitstekende verroeste ijzers zichtbaar. De betonschade aan de onderzijde wordt onder meer veroorzaakt door de slechte waterafvoer. Vlaams Parlementslid Johan Deckmyn (VB) stelde een vraag over de staat van de brug aan minister Crevits. Die antwoordde dat de brug inderdaad aan herstelling toe is.

Inspectie

“Eind 2011 is er een grondige inspectie uitgevoerd aan de B401”, aldus de minister. “De lokale betonschade aan de brug was al bekend, en wordt dit jaar verder onderzocht en opgevolgd. Het is de bedoeling om één van de komende jaren het viaduct grondig te saneren. Eerst zal de bovenbouw worden aangepakt en waterdicht gemaakt worden. In een volgende fase zal dan de betonschade die onderaan zichtbaar is, hersteld worden. De grootste pijnpunten aan dit viaduct zijn de defecte brugdekvoegen en de gebrekkige waterafvoer die de betonschade aan de onderzijde veroorzaakt.” Een concrete timing voor de werken is er nog niet. (VDS)
5 april 2012, Het Laatste Nieuws, Gent-Wetteren-Lochristi

———————–

Viaduct Zuid moet gesaneerd worden

De B401, het verbindingsviaduct van de E17 tot Gent-Zuid, moet één van de komende jaren worden gesaneerd. Bij een onderzoek aan het viaduct werd betonschade, waterschade en defecte brugdekvoegen.

Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op een parlementaire vraag van Johan Deckmyn (Vlaams Belang) geantwoord. Bij het Agentschap Wegen en Verkeer is lokale betonschade gekend en die wordt in 2012 verder onderzocht en opgevolgd.

“In eerste instantie zal de bovenbouw worden vernieuwd en waterdicht gemaakt”, aldus Crevits. “In een volgende stap kan de aanwezige betonschade, onderaan zichtbaar, worden hersteld.” De grootste pijnpunten aan het viaduct zijn volgens de minister de defecte brugdekvoegen, de gebrekkige waterafvoer die de betonschade aan de onderzijde veroorzaakt en de schade aan de uitkragingen door waterinsijpeling langs de arduinen deksteen en het dienstpad.”

Deckmyn zal de minister bijkomende vragen stellen. “Ik vind dit nogal een mager antwoord”, aldus Deckmyn. “Enerzijds zegt Crevits dat de situatie relatief ernstig is, anderzijds zegt ze dat de problemen maar “één van de komende jaren” zal worden aangepakt. Ik zal vragen waarom het zo lang moet duren en of het een kwestie van prioriteit is of van financiën.”

Open Vld-lijsttrekker Mathias De Clercq stelt in zijn boek “Dromen van Gent” voor om de fly-over te vervangen door een tunnel. Maar dat vindt Deckmyn “quatsch”. “Het voorstel is niet meer dan een luchtballon. Open Vld profileert zich als een verstandige bestuurder van de stad, maar weet perfect dat een dergelijke oplossing veel te veel geld kost.”
Het Nieuwsblad, 5 april 2012

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...